Kultaisia lehtiä
On tullut aamu, jota odotin.
ja helenevä, harveneva puisto
taas sydämeeni koskee niin kuin muisto
sen syksyn jok' ei palaa takaisin
On ihmeellinen heinäkuinen puu,
kun syvää vihreyttään uhkuu lehti.
Vaan kun se täyttymyksen rauhaan ehti,
se ylimaalliseksi kirkastuu.
Alati henkevämmin heleten
syystuulen syliin lehdet varisevat,
ja niin kuin kultasade raukenevat
ne mullan poveen, jok' on iäinen.
Oi armas väri, poltat sydämeni!
Syvintä unelmaani loistos on,
syvintä tuskaa päivän, joka meni,
ja jok' on ehtymätön, loputon.
...
Saima Harmaja, 1.10.1933 Tartossa
Syksy on jälleen valloittanut värikkäällä kauneudellaan.
Lehdistä muodostuneita märkiä mattoja, viimeiset oksista riippuvat lehdet. Kaikki
löi joka suunnasta vyörivillä kelta-puna-viher-kirkkauden aalloilla. Puut
saattavat aika helposti muodostaa kävelijän ympärillä verhon luoden vaikutelman
syvästä metsästä. Vaikka lähimoottoritien humina ei salli täydellistä
eläytymistä, puut ovat kookkaita ja niissä on voimaa. Jopa pienessä metsikössä
voi "eksyä" sillä tavalla, ettei hahmota täydellisti, mistä kohdasta
sieltä poistutaan. Jopa pienet mutta villit (erotuksena hoidetuista puistoista)
metsiköt ovat kaupunkien sielu tuomalla kontrastia, salaperäisyyttä ja
käsittämättömyyttä.
Runon kauneus rytmissään,
säkeiden aaltoilussa mutta samalla säännönmukaisuudessa. Tuhansien ja tuhansien
samanlaisten lehtien muodostama visuaalinen kauneus. Sekä mieliyhtymän kauneus,
ajatuksellinen kauneus, miten paikka voi yksinkertaisella lisällä tulla "jännäksi" ja kauniiksi.
Miksi kaunis on kaunista?
Kauneus on hyvän ja pahan tuolla puolen.
Pahuus voi olla kaunista. Hehkuvan punainen horisontista
horisonttiin levinnyt oopiumipelto. Taloja, autoja, veneitä nielevä tornado, kuin
pilvestä ojennettu Zeuksen etusormi, joka piirtää maahan kuvioita.
Hävittäjälentokoneiden parvi täydellisessä särmikkyydessä piirtää taivaalle
kirjaimia. Nietzsche sanoi, ettei hyvää ja pahaa ole olemassakaan, on vain
kaunista, jonka ihmiset valitsevat oikeaksi.
Kauneus on ylellisyystavaraa
Kauneus vaatii rauhaa. Olin kerran yksin vieraassa maassa
vieraassa kaupungissa, ja ilta oli ollut jo pitkällä. Kirkkojen goottiset
piikkitornit eivät inspiroineet, koska mielessäni oli, pääsenkö tästä vielä
turvallisesti kotiin. Samat tornit sai ihailla tuntikausia silloin, kun tunsin
kaupungin paremmin. Maslow väittää, ettei ihminen pysty kokemaan "korkeampia" tarpeita
kuten kauneuden kaipuu ennen kuin "alhaisemmat" fysiologiset ja
turvallisuuden tunteen tarpeet on tyydytetty. Eräiden kommunismia
sympatisoivien suusta kuulee, että sentimentaalisuus on kylläisen ja joutilaan ihmisen
erityisoikeus.
Kauneus on kaikessa
Mutta kaikki on tavallaan kaunista. Vai onko kauneus
katsojan silmissä? Helsingin sanomissa on ollut useita artikkeleita siitä, että kauniitpärjäävät rumia paremmin töissä
sekä että oikeudessa on merkitystä ulkonäöllä.
Pohdin kaverin kanssa tilannetta, jossa työhaussa muuten samanlaisia
taitoja omaavista hakijoista valitaan hyvännäköisempi. Nobelin voittaja
psykologi Daniel Kahneman esittää, että kyseessä on kognitiivinen harha, kun toista
rankataan älykkyydessä kauneuden mukaan. Se on aivojen sisäänrakennettu
päätöksenteon yksinkertaistamismekanismi, jossa vaikea tehtävä – kumpi on
älykkäämpi korvataan huomaamatta helpommalla – kumpi on kauniimpi. Mutta asia
ei ole minusta näin suoraviivainen, nimittäin monien (ainakin minun) mielestä
älykkäät ihmiset ovat myös kauniita, koska älykkyys on kaunista. Ja urheilullisuus. Ja
musikaalisuus. Ja empaattisuus. Ja se, että voittaa Trivial Pursuitissa. Ja saa keksiä itse.
Kauneudentaju on taito
Kauneudentaju on synnynnäistä. Miksi muuten erilaiset
ihmiset haltioituvat samasta musiikkikappaleesta tai upeasta maisemasta, vaikka
eivät ennen "oppineet" pitämään näitä kauniina? Kauneudentaju on
kulttuurisidonnaista. Miksi muuten eri aikakausina on erilaisia
taidesuuntauksia, eli suuri joukko ihmisiä arvostaa enemmän tai vähemmän
samantyyppisiä taideteoksia? Mutta olennaisempaa on se, että kauneudentajua voi
harjoittaa. Niin kuin eräs taiteilija totesi, kun oppii, miksi tähän asti
luodut taideteokset ovat kauniita, pystyy löytämään tai "keksimään"
kauneutta muussa. Itse taidetta jonkin verran opiskelleena voin sanoa, että sen
opetus on tuntunut erittäin väljältä. Ymmärtääkseni taideopetuksessa tarkoitus
ei ole päntätä kaikki maailman kauniit jutut, vaan muodostaa hyvää makua.
Kauneus on vapauttava
Siro. Jylhä. Turkoosi. Heleä. Jugend tyyliä. Vaikka
jokaisella on oma käsitys sirosta, se ei ole niin venyvä käsite, että se voi
sekoittaa esimerkiksi turkoosiin. Kauneus on sen sijaan itse vapaus. Se repii
adjektiivien verkon ja kumoaa kaikki ennalta asetetut määritelmät. Olin kerran
kävelyllä öisessä metsässä, kävelin varsin reippaasti ja ihailin samalla järven
tyyntä vedenpintaa. Vedessä heijastuva täysikuu olisi monen mielestä
esteettistä. Sain yhtäkkiä päähänpiston ja suuntasin askeleni polusta
umpimetsään. Näin uuden kauniin maiseman, joka oli vain joidenkin metrien
päässä monia kertoja kuljetusta polusta. Ehkä sen uutuuskin teki siitä kauniin.
Mutta silti piti tehdä ne ei-totutut askeleet nähdäkseen uutta. Kauneus on
kykyä nähdä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti