Lämmin, tuttu ja henkilökohtainen. Yhtä kuin kulunut,
mustavalkoinen lapsuuden valokuva. Sellainen, jolla on voima pysäyttää
kiireiden keskellä. Sellainen, jonka helmassa tuntee itsensä turvalliseksi. Sellainen,
jonka kauneutta vain itse näkee. Melko neutraali joillekin mutta erittäin
arvokas itselleen.
Näillä sanoilla kuvailen paikkaa. Ensimmäinen opiskelupaikka. Ensimmäinen (oma) kotipaikka. Paikka, jossa koin ilot ja surut.
Paikka on aluksi huomaamaton. Se on lava ja taustakuva. Mutta ajan mittaan paikka alkaa värittää tekemisiä. Sitten vaikuttaa, lopulta määrittää. Paikan tai tilan suunnittelulla voi vaikuttaa, minkälaisia ajatuksia se ihmisessä laukaisee.
Väri on psykologiaa.
Ja äänet.
Asento.
Seiso suorassa pää kohotettuna, ja tavoittele tornin
taivasta tavoittelevaa huippua, niin todennäköisesti tunnet joko ylpeyttä tai
mahtipontisuutta.
Onneksi ihminen ei ole ohjelma, joka passiivisesti reagoi
syötteeseen, vaan ohjelmia itse luova ohjelmoija. Omat teot ja niiden kautta saadut kokemukset alkavat lopulta määrittää "paikan tunnon".
Paikka on tietysti vain toissijainen, eloton, ja sille ei ole väliä, miten
siihen suhtaudutaan. Ihmiset ovat tärkeämpiä. Mutta ihmisetkin kokoontuvat AINA
jossakin paikassa. Ihmiset lähtevät omille teilleen, mutta vuosien päästä
saattavat tulla takaisin, kokoontua kaikki siinä samassa vanhassa paikassa. Ja
vaikka eivät kokoonnukaan, silti muistot ihmisistä tulevat liittymään siihen
paikkaan.
Paikasta muodostuu assosiaatio osalle omaa elämää.
Hyvässä ja pahassa. Tunnen ihmisiä, jotka pakenivat
kirjaimellisesti tietystä paikasta. Oli pakko jättää edullinen asunto ja
kaveripiirin vain sen takia, että paikkaan liittyi vahvasti epämiellyttäviä
muistoja. Toiset taas ovat niin rakkaita, että niihin aina palaa. Käyn vähän väliä
omassa lempipaikassa, jossa muistot vyöryvät päälleni aaltojen tavoin.
Turistikohteet ovat taas korokkeita.
Turistikohteisiin useimmiten ladataan arvoa ja merkitystä
alusta alkaen. Näin syntyi Helsingin Tuomiokirkko ympäröivineen
uus-klassismitaloineen, kun aikoinaan pienestä kaupungista rakennettiin
pääkaupunki ja haluttiin vaikuttava monumentti ihailtavaksi ja näkymää
hallitsevaksi. Tai pienempiä kuten teekkarikylä, jossa opiskelijoiden
talkoovoimin rakennettiin soluasuntoja. Siellä Alvar Aallon suunnittelemassa
Jämeräntaival 1:n talossa on Aallon tunnistettavia kaarevia ovenkahvoja ja
avaria, avonaisia ja pitkiä eteistiloja. Tällaisiin paikkoihin liittyy toisten
ihmisen ilot ja surut, haaveet ja pettymykset, tarinat ja vaiheet.
Turistikohteet ovat korokkeita, joista näkee toisten
elämään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti